Metoda Cornella – dlaczego? Po co? Jak?

Notować można na wiele sposobów. Na papierze, na komputerze, w podręczniku – ważne aby robić to skutecznie. Przejrzysta i własnoręcznie wykonana notatka to klucz w efektywnej nauce danego materiału. Dlaczego metoda Cornella jest w tym przypadku najlepsza? Po co zapisywać na marginesach słowa klucze? Jak streszczać materiał, aby wyciągnąć z niego jeszcze więcej? Zapraszam!

! Jak klikniecie w zdjęcie, pojawi się wam ono w lepszej jakości (rozdzielczości)  !

Metodę tę poznałem już dawno temu, zanim jeszcze zacząłem studia i na poważnie zacząłem interesować się tematami odnośnie skutecznej nauki. Wtedy to przeglądałem na Pintereście cudne notatki wykonane tą metodą. Ostatecznie to takiej formy notatek przekonał mnie pan Kotarski  swoim rozdziałem w „Włam się do mózgu”. Na co dzień swoje notatki organizuje na różne sposoby, szukając wciąż metody idealnej. Sposób Cornella, póki co sprawuje się bardzo dobrze.

W zasadzie notatka ta ogranicza się do treści jakie pokazałem na zdjęciu obok. Dzielimy kartkę na 4 części.

W pierwszej części – TYTUŁ – umieszczamy temat naszej notatki. Tutaj możecie się wyżyć artystycznie i zaszaleć z waszą notatką. Ja zwykle piszę ją prostą czcionką, taką „ala kaligrafia”. W tytule zwykle umieszczałem skrócone zagadnienie jakie mieliśmy podane na egzaminie.

Druga część to – WŁAŚCIWA NOTATKA – czyli nic innego jak streszczona treść podręcznika. Ale uwaga! W tej części nie musi być tylko i wyłącznie suchy tekst. Możecie tu umieścić jakich schemat, mapkę myśli, możecie wypunktować jakieś informacje no po prostu wszystko. Ja czasami umieszczam tutaj jakiś rysunek, zresztą widzicie na zdjęciach jak to u mnie wygląda J być może moje notatki kogoś zainspirują 😀  Cornella używałem do egzaminu z średniowiecza i XIX wieku, i bardzo ale to bardzo mi pomógł.

Trzecia część to – SŁOWA KLUCZE. Jak widzicie po moich notatkach, w rubryce tej umieszczałem nie tylko słowa klucze. Czasami umiesiłem tu datę, jakieś nazwisko, a czasami właśnie słowo klucz – czyli jedno słowo, wyrażenie, które opisywało tekst (fragment właściwej notatki) po prawej stronie. Możecie tu coś narysować, wypisać najważniejsze daty, napisać strony podręcznika na których dany temat jest szerzej opisany – ogranicza was tylko wyobraźnia.

Czwartą i równie ciekawą częścią jest – PODSUMOWANIE – i teoretycznie może, znajdować się tutaj podsumowanie danego tematu, ale niekoniecznie. Czasami rzeczywiście umieszczałem tutaj takie ogólne podsumowanie, a czasami wypisywałem w tym miejscu jakieś dodatkowe informacje, które nie zmieściły się w rubryce – słowa klucze -. W tej części opisywałem też, skutki jakichś wydarzeń, lub opisywałem jakąś konkretną bitwę czy wydarzenie.

Metoda Cornella pozwala na szereg różnych kombinacji. Możecie zrobić ją klasycznie prosto, z samym tekstem, a możecie również nieco zaszaleć z czcionką, formą i kolorem. Jest fantastyczna dla wzrokowców – pozwala konkretnie uporządkować informacje. Wymaga od was większego wkładu pracy  – co niewątpliwie pozwoli wam lepiej nauczyć się danego tematu.

Musicie tutaj dokonać streszczenia tematu, wyselekcjonowania kluczowych informacji, spisania podsumowania – do nauki historii jak znalazł 😀

Jak pracować (uczyć się) z taką notatką?

Kiedy skończycie przerabiać dany materiał i zrobicie z niego notatki, zaczyna się etap powtarzania. Powtarzanie danego materiału jest kluczowe w jego lepszym opanowaniu! Samo zrobienie notatki niestety nic nie da, trzeba ją jeszcze „opracować”. Ja zwykle taką notatkę, wykonaną tą metodą, opracowywałem czyli powtarzałem w następujący sposób:

  1. Najpierw przeglądałem słowa klucze
  2. Potem próbowałem własnymi słowami, nie patrząc się na notatkę, opowiedzieć ją – na studiach historycznych większość egzaminów jest ustnych więc trzeba wyrobić w sobie nawyk – opowiadania.
  3. Potem przechodziłem wzrokiem do podsumowania i również je referowałem własnymi słowami.

Kiedy egzamin zbliżał się nieuchronnie, uczenie się z  takich notatek ograniczałem jedynie do przeglądania słów kluczy a dany temat szerzej czytałem sobie w podręczniku.

To właśnie na tej metodzie ćwiczyłem i dalej ćwiczę swoje pismo. Jak widzicie po zdjęciach, co notatka to inny charakter pisma 😀

Plusy Metody Cornella:

– pozwala wyżyć się artystycznie, możecie umieścić tu ilustracje, mapki, wykresy

– wymaga intensywniejszej selekcji materiału – najpierw streszczacie treść materiału do notatki właściwej, potem notatkę właściwą streszczacie do słów kluczy, a potem jeszcze raz streszczacie notatkę do podsumowania

– intuicyjny podział notatki na części pozwala na wyrobienie sobie własnej metody Cornella i dostosowanie ją do własnych potrzeb i upodobań

– fantastyczna przy powtórkach do egzaminu

 

Mam nadzieję, że wpis o metodzie Cornella przypadł wam do gustu. Następny będzie o mapkach myśli, ale nie takich klasycznych tylko trochę urozmaiconych 😛

Podzielcie się tym materiałem ze swoimi znajomymi, który także mogą zainteresować się tym tematem J

Zapraszam was również na mojego Instagrama i na facebooka by nie ominęły was żadne informacje!

Do następnego!

Reklamy

2 myśli w temacie “Metoda Cornella – dlaczego? Po co? Jak?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s