JAK NAPISAĆ (DOBRE) WYPRACOWANIE NA MATURZE Z HISTORII?

Zapewne wielu z Was zaczęło już – mam nadzieję – gorączkowe przygotowania do matury z historii. Nie wiedzieć czemu ale taką „piętą achillesową” większości maturzystów, zdających ten przedmiot, jest wypracowanie. Tymczasem stanowi ono ważny element tego egzaminu i co najważniejsze jest wysoko punktowane. Jak zabrać się za to wypracowanie? Co napisać w wstępie? Jak pociągnąć rozwinięcie i jak je spuentować? O tym – i nie tylko – w poniższym wpisie! Zapraszam!

Skoro zdecydowaliście się na maturę z historii, to doskonale wiecie, że nie obejmuje ona tylko dat i nazwisk ale także WYPRACOWANIE

Za cały arkusz zwykle możecie dostać 50 punktów. Za wypracowanie maksymalnie możecie uzyskać 12 punktów, czyli 24%! Czaicie? Za samo wypracowanie możecie uzyskać ¼ całego arkusza! Nieźle, nie? Dlatego chyba warto przysiąść nad tym wypracowaniem nieco uważniej, prawda? Mam nadzieję, że Wam w tym pomogę! (Po to tu jestem i Wy w zasadzie też 😛 ) 

Na maturze z historii dostaniecie 5 tematów do napisania wypracowania. Po każdym temacie z każdej epoki: Starożytności, Średniowiecza, Nowożytności, Wieku XIX i Dziejów najnowszych. Do trzech z nich będą podane materiały źródłowe np. mapki, teksty źródłowe, jakieś wykresy, tabelki itp. To jest akurat ogromny ukłon w stronę maturzystów, ponieważ już wcześniej mogą zdecydować z której epoki chcą pisać wypracowanie.

Dobrze by było, abyście już teraz wybrali swoją epokę, w której będziecie się „specjalizować”. Kiedy już zdecydujecie się na którąś z nich to:

Czytajcie o niej jak najwięcej! Interesujcie się nią. Przeglądajcie różne artykuły z nią związane. W Internecie jest masa takich portali dla historyków i nie tylko 😛

Przygotujcie sobie stanowisko (pogląd) jakiegoś profesora czy uczonego, z waszej epoki. Nie musicie zapamiętywać masę nazwisk. Po prostu znajdzie jakiegoś uczonego i z grubsza dowiedzcie się co myśli na temat jakiś ogólnikowych spraw. Kiedy wspomnicie o takim profesorze w swoim wypracowaniu, to z miejsca ono zapunktuje! Pokażecie w ten sposób, że orientujecie się w temacie, który poruszacie i w ogóle wasze wypracowanie będzie lepsze!

Jeśli mowa o epokach, to chciałbym się z Wami podzielić kilkoma moimi refleksjami…

Starożytność jest epoką najtrudniejszą. Na maturze, z tej epoki dostaniecie co najwyżej trzy pytania, nie więcej. Co logiczne, dostajecie za to najmniej punktów. Na wypracowaniu tematy są zwykle… takie jakieś… ogólnikowe? Może nawet podchwytliwe? No nie wiem jak to nazwać, ja zwykle czytałem je z grozą i z przerażeniem. „Kryzys i upadek Republiki Rzymskiej”, „Od Królestwa do cesarstwa. Ewolucja ustroju starożytnego Rzymu”.

Aż mnie żołądek rozbolał jak pomyślałem, że miałbym rozpisywać się na te tematy :/

Z Dziejów najnowszych, zawsze jest najwięcej punktów. Zawsze! Kiedy się o tym dowiedziałem i to sprawdziłem, to rzeczywiście. Nie wiedzieć czemu, ale układający maturę, zazwyczaj pchają w tę epokę najwięcej pytań. Zdarzyło się nawet tak, że w takim gorącym okresie przygotowań, czytałem już tylko tę epokę i to z niej robiłem większość zadań 😀

Moim zdaniem, najprzyjemniejszą epoką jest Nowożytność. Ją też wybrałem jako „specjalizacje”. Najbardziej nie lubię wieku XIX i szczególnie „nie trawię” I i II Wojny Światowej – za dużo tam śmierci, bólu i w ogóle. No po prostu nie na moje nerwy …nie na moje … 😀

Najważniejsze! Pamiętajcie, że większość zadań maturalnych to czytanie tekstów źródłowych. Co prawda aby odpowiedzieć na te pytania, musicie oprzeć się na wiedzy i znajomości WIELU faktów, dat itd. ale to nie zmienia faktu, że to głównie praca z tekstem, mapką, wykresem… Wypracowanie to tak naprawdę jedyny moment, żeby pokazać kim się jest i co się tak naprawdę umie 😀 Dlatego pokażmy się z jak najlepszej strony i niech to wypracowanie będzie odpicowane jak nasz jak pierwszy samochód, albo rower – co, kto lubi 😛

No ale dość tej teorii, czas na praktykę! Poradnik ten powstał z myślą o maturzystach i będzie rozwijany w trzech kolejnych postach:

Wstęp

 Rozwinięcie

Zakończenie

Jak będę miał już gotowe wszystkie wpisy to je Wam tutaj podlinkuję 😉

Postaram się je opublikować jak najszybciej! Tymczasem zastanówcie się przez moment i wybierzcie swoją ulubioną epokę 😀

Pamiętajcie, że wszystkie opublikowane tu wpisy są moimi własnymi poglądami. Możecie się z nimi zgadzać lub nie 😀 Jeśli tylko chcielibyście coś mi zasugerować, podpowiedzieć albo skrytykować to piszcie śmiało! W całym Internecie funkcjonuję jako Orientus i pod takim nickem możecie mnie znaleźć! 😀 Fan page Orientusa i jego konto do Instagrama znajdziecie obok każdego wpisu 😉

Orientujcie Się! I do następnego!

Skomentuj

